torstai 8. maaliskuuta 2018

Kulttuuri- ja taidelähtöisyys

 Kulttuuri- ja taidelähtöisyys osuus kiteytyi meillä yhteen viikonloppuun. Siinä lähdimme luomaan valitsemastamme satuhahmosta kuvaa paperille piirtäen vasemmalla ja oikealla kädellä sekä silmät kiinni hahmoa.  Sen jälkeen työstimme satuhahmoa ja tehostimme kuvaa mm. maalaamalla tai ääriviivoja tussilla rajaten. Jokainen sai myös kiertää luokassa ja kommentoida toisten teoksia. Keksimme myös teokseen liittyvän runon, joka kuvasi teosta.  Opettaja kopioi jokaisen satuhahmon ja siitä sai tehdä oman käsinuken.
Lauantai päivänä jakauduimme pienryhmiin ja pienryhmissä saimme tehdä draama esityksiä. Iltapäivällä kävimme tutustumassa Hämeenlinnan taidemuseoon. Taidemuseossa etsimme kuvan, joka puhutteli meitä ja johon kiinnitimme huomiota. Siitä otimme kuvan ja kirjoitimme lyhyen kuvauksen siitä, mitä ajatuksia teos meissä herättää.
Eevan tekemä museotehtävä.
Teos puhutteli minua kävellessäni näyttelyä läpi ja päätin ottaa siitä kuvan. Teoksen värit ja muodot herättivät kiinnostukseni. Värien avulla teoksen keskiosaa on tehostettu lämpimien värien avulla, jolloin katsojan katse hakeutuu keskelle kuvaa. Näen teoksessa kerrostalon, jossa asuu paljon erilaisia ihmisiä. Keskellä kuvassa on mies ja nainen, heistä välittyy rakkaus ja sitoutuneisuus, joka asuu heidän kodissa. Olen muuttamassa syksyllä toiselle paikkakunnalle, ehkä tiedostamatta siksi valitsin tämän kuvan miettiessäni näin jälkeenpäin. 
Teos voisi tuoksua kauneuden, puhtauden ja ruusun tuoksulta. Siitä voisi kuulua hiljaisesti ihmishulinan ja talon asukkaiden ääniä sekä taustalla rauhallisesti soisi keväisiä linnunääniä. Teoksen talon katto tuntuisi kovalta ja seinät olisivat puuta. Lopuksi voin todeta teoksesta "oma koti kullan kallis".
Opin uusia taitoja hyödyntämään taidetta ja yhdistämään siihen erilaisia luovia menetelmiä. Sen lisäksi opin, miten sitä voi hyödyntää päiväkodissa lasten kanssa muun muassa tieto- ja viestintäteknologian avulla. Taidetta voi syntyä milloin vain ja käytännössä missä vain arjessa. Esimerkiksi lasten maalatessa maaleilla tai aikuisen heittäydyttyä tanssin pyöreisiin arki-ilta ovat eräänlaista taidetta. 
Kuva 1. Eevan valitsema taideteos ” Kahden kerroksen väkeä”.
Sofian tekemä museotehtävä.
Valitsin teoksen nimeltään Elollinen asetelma 1968.
Kiinnitin tähän teokseen huomiota ja huomioni kiinnittyi siihen pitkäksi aikaa. Jostain syystä teoksen värit ja asetelma herätti minut. Teos näytti vauhdikkaalta ja minulla tuli mieleen, että siinä on talo jonne on kokoonnuttu viettämään iltaa ystävien ja perheen kanssa. Vaikka ympäristö talolle onkin synkkä ja kylmänkin näköinen, mielestäni talon sisällä on lämmin tunnelma. 
Teoksesta voisi kuulua iloista puheen sorinaa ja astioiden kilahtelua, sekä rauhallista taustamusiikkia. Talosta kuuluisi sekä aikuisten että lasten ääniä. 
Teos herätti hyviä fiiliksiä ja iloisia tunteita. Mutta hieman myös haikeutta, koska jotenkin liitin teoksen omaan lapsuuden kotiini ja perheeseeni, jotka asuvat niin kaukana. 
Kuva 2. Sofian valitsema taideteos ”Elollinen asetelma 1968”.
 Toisena tehtävänä meillä oli suunnitella yhdessä vierailu museopedagogiikkaa hyödyntäen päiväkoti-ikäisten lasten kanssa varhaiskasvatuksessa. Ohessa suunnitelmamme.
Suunnittelimme vierailua Tampereella sijaitsevaan muumimuseoon, siellä on erilaisia muumiin liittyviä taideteoksia esillä ja muumit ovat lapsille mieluinen aihe.
Aluksi tutustumme päiväkodissa lasten kanssa muumeihin ja askartelemme niihin liittyvät hahmot, jokainen lapsi voi valita muumeista itselleen mieluisimman hahmon. Hahmon voi toteuttaa esim. tekemällä keppinuken pahvista ja käyttämällä siihen erilaisia materiaaleja, kangasta, villaa, lankaa, pumpulia, väripaperia jne. 
Kun hahmot on tehty, teemme retken muumimuseoon ja otamme hahmot sinne mukaan, siellä lapset saavat tutustua museon versioihin omista hahmoistaan. 
Toiminta on suunniteltu 3-5 vuotiaille. Tavoitteena on antaa lapselle kokemusta taiteesta sekä museovierailusta, kehittää lapsen kädentaitoja ja mielikuvitusta hahmon askartelun avulla.
Kokonaisuutena kahden päivän kulttuuri- ja taidelähtöisyys osuus olivat antoisia ja intenssiivisiä työskentelypäiviä. Saimme tutustua taidelähtöisiin menetelmiin draaman ja käsinukkejen avulla. Kulttuuri- ja taidelähtöisyys osuus innosti kokeilemaan menetelmiä ja saimme uusia ideoita taidelähtöiseen työskentelyyn päiväkodissa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti