Kulttuuri-
ja taidelähtöisyys osuus kiteytyi meillä yhteen viikonloppuun. Siinä lähdimme
luomaan valitsemastamme satuhahmosta kuvaa paperille piirtäen vasemmalla ja
oikealla kädellä sekä silmät kiinni hahmoa. Sen jälkeen työstimme satuhahmoa ja tehostimme
kuvaa mm. maalaamalla tai ääriviivoja tussilla rajaten. Jokainen sai myös
kiertää luokassa ja kommentoida toisten teoksia. Keksimme myös teokseen
liittyvän runon, joka kuvasi teosta. Opettaja
kopioi jokaisen satuhahmon ja siitä sai tehdä oman käsinuken.
Lauantai
päivänä jakauduimme pienryhmiin ja pienryhmissä saimme tehdä draama esityksiä.
Iltapäivällä kävimme tutustumassa Hämeenlinnan taidemuseoon. Taidemuseossa
etsimme kuvan, joka puhutteli meitä ja johon kiinnitimme huomiota. Siitä otimme
kuvan ja kirjoitimme lyhyen kuvauksen siitä, mitä ajatuksia teos meissä
herättää.
Eevan tekemä museotehtävä.
Teos puhutteli minua kävellessäni
näyttelyä läpi ja päätin ottaa siitä kuvan. Teoksen värit ja muodot herättivät
kiinnostukseni. Värien avulla teoksen keskiosaa on tehostettu lämpimien värien
avulla, jolloin katsojan katse hakeutuu keskelle kuvaa. Näen teoksessa
kerrostalon, jossa asuu paljon erilaisia ihmisiä. Keskellä kuvassa on mies ja
nainen, heistä välittyy rakkaus ja sitoutuneisuus, joka asuu heidän kodissa.
Olen muuttamassa syksyllä toiselle paikkakunnalle, ehkä tiedostamatta siksi
valitsin tämän kuvan miettiessäni näin jälkeenpäin.
Teos voisi tuoksua kauneuden, puhtauden ja ruusun
tuoksulta. Siitä voisi kuulua hiljaisesti ihmishulinan ja talon asukkaiden
ääniä sekä taustalla rauhallisesti soisi keväisiä linnunääniä. Teoksen talon
katto tuntuisi kovalta ja seinät olisivat puuta. Lopuksi voin todeta teoksesta
"oma koti kullan kallis".
Opin uusia taitoja hyödyntämään taidetta ja
yhdistämään siihen erilaisia luovia menetelmiä. Sen lisäksi opin, miten sitä
voi hyödyntää päiväkodissa lasten kanssa muun muassa tieto- ja
viestintäteknologian avulla. Taidetta voi syntyä milloin vain ja käytännössä
missä vain arjessa. Esimerkiksi lasten maalatessa maaleilla tai aikuisen
heittäydyttyä tanssin pyöreisiin arki-ilta ovat eräänlaista taidetta.
Kuva 1. Eevan valitsema taideteos ” Kahden
kerroksen väkeä”.
Sofian tekemä museotehtävä.
Valitsin teoksen nimeltään Elollinen asetelma 1968.
Kiinnitin tähän teokseen huomiota ja huomioni
kiinnittyi siihen pitkäksi aikaa. Jostain syystä teoksen värit ja asetelma
herätti minut. Teos näytti vauhdikkaalta ja minulla tuli mieleen, että siinä on
talo jonne on kokoonnuttu viettämään iltaa ystävien ja perheen kanssa. Vaikka
ympäristö talolle onkin synkkä ja kylmänkin näköinen, mielestäni talon sisällä
on lämmin tunnelma.
Teoksesta voisi kuulua iloista puheen sorinaa ja
astioiden kilahtelua, sekä rauhallista taustamusiikkia. Talosta kuuluisi sekä
aikuisten että lasten ääniä.
Teos herätti
hyviä fiiliksiä ja iloisia tunteita. Mutta hieman myös haikeutta, koska
jotenkin liitin teoksen omaan lapsuuden kotiini ja perheeseeni, jotka asuvat
niin kaukana.
Kuva 2. Sofian valitsema taideteos ”Elollinen asetelma
1968”.
Toisena tehtävänä meillä oli suunnitella
yhdessä vierailu museopedagogiikkaa hyödyntäen päiväkoti-ikäisten lasten kanssa
varhaiskasvatuksessa. Ohessa suunnitelmamme.
Suunnittelimme
vierailua Tampereella sijaitsevaan muumimuseoon, siellä on erilaisia muumiin
liittyviä taideteoksia esillä ja muumit ovat lapsille mieluinen aihe.
Aluksi tutustumme päiväkodissa lasten kanssa muumeihin
ja askartelemme niihin liittyvät hahmot, jokainen lapsi voi valita muumeista
itselleen mieluisimman hahmon. Hahmon voi toteuttaa esim. tekemällä
keppinuken pahvista ja käyttämällä siihen erilaisia materiaaleja, kangasta,
villaa, lankaa, pumpulia, väripaperia jne.
Kun hahmot on tehty, teemme retken muumimuseoon ja
otamme hahmot sinne mukaan, siellä lapset saavat tutustua museon versioihin
omista hahmoistaan.
Toiminta on
suunniteltu 3-5 vuotiaille. Tavoitteena on antaa lapselle kokemusta
taiteesta sekä museovierailusta, kehittää lapsen kädentaitoja ja mielikuvitusta
hahmon askartelun avulla.
Kokonaisuutena
kahden päivän kulttuuri- ja taidelähtöisyys osuus olivat antoisia ja
intenssiivisiä työskentelypäiviä. Saimme tutustua taidelähtöisiin menetelmiin
draaman ja käsinukkejen avulla. Kulttuuri- ja taidelähtöisyys osuus innosti
kokeilemaan menetelmiä ja saimme uusia ideoita taidelähtöiseen työskentelyyn päiväkodissa.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti