 |
| Kuva 1. Messupöytä |
Koulussa järjestimme lauantaina 10.2.
varhaiserityiskasvatuksenmessut Visamäessä. Aiheenamme oli Autismikirjo.
Eevalla on omakohtaista kokemusta autistisesta, sillä hänen 23-vuotias siskonsa
on autistinen ja kehitysvammainen. Vastaavasti Sofia on oman työn puolesta ja
henkilökohtaisen avustajan töitä tehdessään Tuukka pojan kautta on saanut
kokemusta, mitä autismikirjo pitää sisällään. Sen vuoksi päädyimme tähän
aiheeseen.
Päivä oli rikastuttava, sillä itse saimme paljon uutta
tietoa erityisyydestä ja siitä, millä keinoilla tällaista ihmistä voi tukea,
jolla on erityinen piirre. Saimme kierrellä messupöytiä päivän aikana ja tutustua muiden luokkakavereiden aiheisiin, mm. mutismi, motorisen kehityksen häiriöt, sosiaalis-emotionaaliset haasteet adhd/add jne. Ryhmät olivat saaneet kerättyä aiheesta hyvin tietoa ja koottua niistä mielenkiintoiset pöydät. Laitan tähän vähän messuista kuvia.
Aluksi meidän omasta pöydästämme.
 |
| Kuva 2. Tietopaketti autismista |
 |
Kuva 3. Erilaisia tukimuotoja
|
Tässä myös muiden ryhmien pöydistä otettuja kuvia
 |
| Kuva 4. Motorisen kehityksen häiriöt |
 |
Kuva 5. Mutismi
|
 |
Kuva 6. Sosiaalis- emotionaaliset haasteet
|
Meillä oli myös powerpoint esitys pöydällä pyörimässä. Esityksen teemana oli kohtaaminen ja erilaiset ystävät. Pointtina on aito kohtaaminen autistisen henkilön kanssa, ei tarvitse olla muuta kuin, aito paras versio itsestään. Laitan tähän mielestäni parhaimmat sivut powerpointista.
VastaaPoistaOlitte selvästi sisällä aiheessanne. Keskusteluista kävikin ilmi, että aihe oli teille myös henkilökohtaisella tasolla tuttu. Olitte koonneet monipuolisesti tietoa autismikirjon häiriöstä ja sen tuomista hankaluuksista. Toisaalta osasitte myös tuoda esille, että oireyhtymä ilmenee hyvin yksilöllisesti. Henkilökohtaiset kokemuksenne ja käytännön esimerkit keskusteluissa syvensivät aiheen ymmärrystä.
Pöydällä oli esillä monia tapoja tukea autismikirjon lasta. Olitte tuoneet hienosti esille myös, miten perheitä voidaan tukea ja ohjata tuen piiriin.
Arvosana: 5