1.
Minä monikulttuurisuuskasvattajana
Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, jossa erilaiset
ihmiset erottuivat. Päiväkodissa ja koulussa ei ollut kuin kantasuomalaisia
lapsia silloin kun, minä olen siellä ollut. Mutta reissasimme perheemme kanssa
suomen sisällä paljon ja kohtasin reissuilla erilaisia ihmisiä sekä kotona
meidät on opetettu suvaitsemaan kaikki ihmiset, erilaisuudesta huolimatta. Olen
itse ollut päiväkodissa ja koulussa se, joka kuuluu vähemmistöön kulttuurisessa
ja uskonnollisessa ympäristössä. Meidän perhekulttuuri oli vähän erilainen kuin
muilla lapsilla. En esim. osallistunut koulussa tanssitunneille, tai lähtenyt
mukaan elokuva- tai teatteriretkille. Näistä syistä olin koulukiusattu koko
ala-asteikäni ajan, mutta perheen vahvojen siteiden ansiosta olen niistä
selvinnyt.
Uskon, että omat kokemukset antavat minulle paljon eväitä
työntekijänä tukea muita vähemmistökulttuuriin kuuluvia ja huomioida heidät
varhaiskasvatuksessa. Pidän monikulttuurisuutta rikkautena
varhaiskasvatuksessa. Vahvuuksiini kuuluu tiedon jano, tykkään ottaa asioista
selvää ja keskustella perheen kanssa heidän kulttuuritaustastaan. Kun
keskustelee perheen kanssa kulttuurista ja suhtautuu siihen avoimesti, auttaa se
ymmärtämään erilaisuutta ja erilaisia tapoja, sekä työntekijää tukemaan lasta
kasvamaan oman kulttuurinsa asiantuntijaksi. Uteliaisuus on tässä tietyssä
määrin positiivinen piirre eri kulttuurien kohdalla.
Epävarmuutta tunnen silloin, kun en tiedä jostakin
kulttuurista sekä kielimuuri nousee liian korkeaksi. Erään lapsen kohdalla,
minulla tuli hyvin ristiriitainen tunne hänen kehityksestään. Perhe ei puhunut
suomea, eikä oikein englantiakaan, sekä perhe oli hyvin vähän kontaktissa
työntekijöiden kanssa, yhteistyö ei sujunut. Yrityksistämme huolimatta
perheeseen ei saatu yhteyttä palavereissa, vaikka mukana olikin tulkki.
Työntekijänä näin, että lapsen kehityksessä on huolen aiheita, mutta perhe ei
sitä nähnyt tai ymmärtänyt. Yritimme ohjata heitä palveluiden piiriin ja
tarjosimme erilaista apua perheelle sekä olimme valmiita varaamaan lapselle
aikoja tutkimuksiin, mutta heidän kulttuuriinsa kuului, että perheen pitää
pärjätä itse. Tällaisissa tilanteissa tunnen epävarmuutta ja voimattomuutta,
kun ei ole ollenkaan varma olo saako lapsi ja perhe apua tilanteeseensa. Voihan
olla, että perhe koki tilanteen itselleen hyväksi, enhän minä voi toisten
puolesta tehdä johtopäätöksiä tarvitsevatko he apua vai ei. Mutta lapsen
hyvinvointi ja kehitys minua huolestutti. Ja ajattelin, että mitä aikaisemmin
lapsi saisi apua, erilaisia terapioita, hänellä olisi paremmat mahdollisuudet
tulevaisuuden suhteen.
Monikulttuurisuus kasvattajana olen valmis sitoutumaan
sellaiseen varhaiskasvatustoimintaan, jossa lapsen kulttuuriperimä ja -tausta
otetaan huomioon, mutta kuitenkin niin, että se on lapsen edun mukaista ja olen
hienotunteinen tilanteen vaatimalla tavalla, ei liikaa korostaen. Mielestäni
varhaiskasvatuksessa kulttuurikasvatusta esim. käymällä läpi eri maiden
kulttuureja, pitää olla lapsista lähtöisin. Esimerkiksi jos ryhmässä on
vähemmistökulttuuriin kuuluva lapsi ja se herättää muissa lapsissa hämmennystä,
on se hyvä käydä läpi ja tutustua tämän lapsen kulttuuritaustaan ryhmän kanssa
yhdessä. Esim. järjestämällä kyseiseen kulttuuriin kuuluvan ruokailu hetken,
johon voi myös liittää muitakin kulttuuriin liittyviä asioita. Lasten on
helpompi sisäistää eri kulttuureja pieni pala kerrallaan, eli ei opeteta
kaikkia maiden kulttuureja kerrallaan, vaan sitä mukaan mitä ne nousevat esille
lasten keskuudessa.
Paras työtiimi olisi sellainen, jossa kaikki työntekijät
ovat avarakatseisia ja suvaitsevaisia eri kulttuureja kohtaan sekä
uteliaisuutta löytyisi tiimin jäseniltä. Jos kaikki omaavat samanlaiset arvot
ja ovat valmiita sitoutumaan ryhmän monikulttuurisuuskasvatustyöhän, on se
eniten ruokkivaa ja johdonmukaista. Kriittisyyttäkin tarvitaan sopivassa
määrin, on muistettava mitä laki sanoo ja velvoittaa. Esim. jos perheen
kulttuuriin kuuluu lapsen kasvatuksessa käytettävän läpsimistä, on siihen
työntekijän puututtava, koska suomessa se ei ole sallittua. Tällaisessa
tilanteessa vahva työtiimi on suurena tukena toinen toiselleen.
![]() |
| Kuva haettu www.pixabay.com |
2.
Toimintayksikön toimintatavat ja -ympäristö
Varhaiskasvatussuunnitelmassa jo arvoperustana on lapsuuden
itseisarvo, ihmisenä kasvaminen ja yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus,
jo nämä tukevat niitä toimintatapoja joiden tavoitteena on moninaisuutta ja
perheiden monimuotoisuutta kunnioittava ilmapiiri ja hyvä kasvatusyhteistyö.
(Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2017, 15-16.)
Varhaiskasvatussuunnitelman oppimiskäsitykseen liittyvät yhteys lapsen
kehittyviin valmiuksiin ja muuhun kokemusmaailmaan ja kulttuuritaustaan. Lapsen
tuomaa kokemusmaailmaa ja kulttuuritaustaa voidaan hyödyntää koko ryhmän
oppimisessa. Laaja-alaiseen oppimisen kautta lapset kasvavat kulttuurisesti,
kielellisesti sekä katsomuksellisesti moninaisessa maailmassa. Se korostaa
kulttuurisen osaamisen merkitystä. (Tampereen kaupungin
varhaiskasvatussuunnitelma 2017, 17-20.)
Toimintakulttuuria ja toimintatapoja muokkaa jokainen
yhteisöön kuuluva jäsen (työntekijät, lapset ja heidän vanhemmat). Tampereen
kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa korostetaan toimintakulttuuriin
kuuluvaa osallisuuden pedagogiikkaa, ja tässä kohtaa nostetaan esille yhteisön
jäsenten keskinäisen luottamuksen ja kunnioituksen merkitys sekä sensitiivisen
kohtaamisen. Osallistavassa, yhdenvertaisessa ja tasa-arvoisessa
toimintaympäristössä jokainen jäsen on tärkeä osa kasvatusyhteisöä.
Varhaiskasvatuksen työtiimissä tulee miettiä miten kieleen, etnisyyteen,
katsomukseen, sukupuoleen ja sen monimaisuuteen liittyvät asenteet tuodaan ilmi
puheissa, eleissä, toimintatavoissa ja teoissa. Varhaiskasvatuksen
toimintatapoihin tulee liittää yhteistyö huoltajien kanssa, huomioiden
perheiden moninaisuuden. (Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2017,
25-26.)
Oppimisympäristön tulee olla lasta kehittävä, oppimista
edistävä, terveellinen ja turvallinen vuorovaikutustaitoja tukeva ympäristö.
Sen tulee vahvistaa yhdenvertaisuutta sekä edistää lapsen kielellisiä
valmiuksia ja kielitietoisuutta, tuoda näkyväksi kulttuurista moninaisuutta.
Oppimisympäristönä voidaan käyttää myös erilaisia vierailukohteita, esim.
kulttuuriperintökohteisiin. Tämä tukee monikulttuurista kasvatusta. (Tampereen
kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2017, 28-29.)
Keskeisimpänä toimintatapana varhaiskasvatuksessa on lasten
leikki. Se kehittää lasten vuorovaikutustaitoja erilaisten lasten kesken ja
erikulttuurista lähtöisin olevien lasten kesken. Kasvattaa yhteisöllisyyttä ja
jokaiselle lapselle tunnetta kuuluvansa tähän yhteisöön riippumatta
taustoistaan. Henkilöstä voi rikastaa lasten leikkejä tarpeen vaatiessa, esim.
kulttuurikasvatus näkökulmasta. (Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma
2017, 35.)
Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattujen oppimisen alueet
velvoittavat myös työntekijöitä moninaiseen kulttuuriseen kasvatukseen. Esim.
kielten rikas maailma, ilmaisun eri muodot sekä minä ja meidän yhteisö.
Henkilökunnan tulee tukea lapsen oman äidin kielen kehitystä ja kannustaa sen
käyttöön sekä tukea suomen kielen kehitystä. Lapsen voivat omaksua useamman
kielen samaan aikaan. Erilaisten näytelmien, tanssien kautta voidaan opettaa
myös eri kulttuurien tapoja. (Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma
2017, 36-40.)
![]() |
| Kuva haettu www.pixabay.com |
3.
”Ei riitä, että on mukava”
Niin kuin jo tuolla alussa kirjoitin, olen mielestäni hyvin
suvaitsevainen eri vähemmistökulttuurin edustajaa kohtaan. Haluan toivottaa kaikki
tervetulleeksi tutustumaan myös meidän valtaväestön kulttuuriin. Huomaan
itsessäni sen, että esim. sateenkaariperheet ovat itselleni vielä vieras
kohtaaminen, koska omaan lähipiiriini ei kuulu sateenkaariperheitä, enkä työn
kautta ole ollut tekemisissä heidän kanssaan. Ajatuksen tasolla pystyn
heidätkin kohtaamaan niin kuin muutkin ja varmasti käytännössäkin, mutta se on
minulle eniten vieras asia.
Olen kannustanut vähemmistönkulttuurien lapsia ja perheitä
myös tutustumaan omaan kulttuuriin. Motivoin heitä oppimaan tutustumalla myös
itse heidän kulttuuriinsa ja kieleensä. Lapset oppivat kielen hyvin nopeasti leikin
avulla ja muiden lasten kanssa vuorovaikutuksessa. Olen ollut pienryhmässä
töissä, jossa on erityislapsia ja siellä oli yksi maahanmuuttaja lapsi. Hänen
kohdallaan kielen oppiminen oli haastavaa, koska hän ei osannut kunnolla omaa äidinkieltä.
Mutta sanoja opettelimme esim. leluja nimeämällä, jos hän halusi leikkiä jollakin
lelulla, hänen piti sanoa se. Ja lauloimme paljon lauluja, joiden kautta hän oppi
paljon uusia sanoja. Laulut ovatkin hyvä keino opettaa sanoja, ainakin tämän
kyseisen lapsen kohdalla.
Jokaisella lapsella on omat vahvuutensa, on hän sitten minkä
kulttuurin edustaja tahansa. Mutta erilaisuus on aina rikkaus, myös kulttuurien
kohdalla. Uskon että, Suomen valtio on menossa enemmän ja enemmän
kansainväliseen suuntaan esim. työelämä. Siksi on hyvä oppia jo lapsena
kohtaamaan erilaisia kulttuureja ja rikkoa omaa ns. kulttuurikuplaa. Vähemmistökulttuurin
lapsissa vahvuuksia on usein rohkeus ja voimakas halu päästä eteenpäin. En
tiedä johtuuko se siitä, että joutuu tekemään ehkä enemmän töitä sen eteen,
että tulee hyväksytyksi porukkaan. Kehittyy jonkunlainen taistelusielu. Tietysti
tuota taistelusielua löytyy myös valtaväestönkin lapsissa, mutta usein huomaa
vähemmistökulttuurin lapsissa tuota piirrettä enemmän.
Olen hyvin sensitiivinen ohjaaja, mutta aina siinä on kehitettävää,
että huomaa jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet oppimisen suhteen. Ja ohjauksessa
osaisin ottaa huomioon erilaiset oppijat esim. ohjeiden antaminen yksinkertaisia
sanoja käyttäen tai lauserakennetta muuttaen. Haluan myös kehittyä siinä, että
osaan mennä auttamaan esim. lasta joka on jäänyt leikeissä yksin, kohdata tilanteen
sensitiivisesti ja ns. näkymättömästi ohjata lapsia leikkimään yhdessä, ilman että,
kukaan jää yksin.
Lähteet:
Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2017. Haettu
12.2.2018 osoitteesta
https://www.tampere.fi/tiedostot/t/D4Vtwmf8d/Tampereen_varhaiskasvatussuunnitelma_2017.pdf


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti