MUSIIKKI HETKI
Päiväkodissa, 4-5-vuotiaiden ryhmässä, yhteensä
lapsia koko ryhmässä 22 lasta, tuokiossa 10 lasta kerrallaan.
Opiskelijat: Eeva Uotila ja Sofia Jokitalo
Juhlapäivien juhlinta musiikin avulla ja luodaan musiikin
ilo lapselle yhdessä muiden lasten kanssa.
Tavoitteet:
- Harjoitellaan kaveritaitoja
- Sosioemotionaaliset taidot kehittyvät, ryhmässä toimiminen, osallistuminen yhteiseen toimintaan, oman vuoron odottaminen, välineiden jakaminen muiden kanssa
- Musiikin tuottama ilo, osaamisen tunne ja onnistumisen kokemukset
- Itsetuntemus ja itsetunto kehittyvät
- Kieli ja sanavarasto kehittyy
- Luovan ongelman ratkaisun kehittyminen
-
- Keskustellaan ystävyydestä, kirjotetaan lehtiin ” Millainen on hyvä kaveri, mitä hyvä kaveri tekee” Lapset saavat itse kertoa ja kuvaukset kirjoitetaan lehtii, tarvittaessa aikuinen auttaa kirjoittamaan. Lehdet laitetaan "ystävyyden puuhun" kiinni.
- Ystävä on kuin villasukka, (rytmisoittimia, kapulat, rumpuja, marakassit jne.)
- Ystäväni tuttavani ratiritiralla (leikitään lasten kanssa)
- Runeberi ri ri ri (Laululeikki)
- Kierrän kuljen näin, mis on ystäväin? ( Liinalaulu)
- Kirje kuulle (Ketun poika punaturkki ketunleipää haukkaa...)
- Etkö ymmärrä
- Matkalaulu (matkustan ympäri maailmaa...)
- Päivänsäde ja menninkäinen?
Tarvittavat välineet
- Erivärisiä kartonkeja
- Kyniä
- Cd-soitin
- Bluetooth-kaiutin
- Erilaisia soittimia
- Sopivan kokoinen tila, jossa saa olla rauhassa (ei kuulu hälinää muualta)
Toteutus
Lapsilla oli leikit menossa, kun keräilimme ensimmäiset
halukkaat tuokioon, n. 10 lasta. Innokkaasti lapset lähtivät osallistumaan
suunnitelmiimme. Ensin lapset valitsivat valmiiksi leikatuista lehdistä
itselleen haluamansa värisen lehden. Sitten aloimme keskustella ystävyydestä ja
millainen on hyvä kaveri, mitä kaverin kanssa voi tehdä. Aluksi lapset
nimesivät kavereitaan, heidän oli vaikea itse kertoa, millainen on hyvä kaveri,
vaan helpompi oli kertoa, ketä kavereita on. Autoimme vähän alkuun kysymällä,
onko kaveri ilkeä, voiko kaverin kanssa leikkiä. Sitten lapset innostuivat
kertomaan paljon, millainen ystävä on. Lapset kertoivat mm. että, ystävän
kanssa voi halata, ystävä on mukava, voi sanoa rakastavansa, ystävä ei töni
sekä ystävän kanssa voi leikkiä. Autoimme lapsia kirjoittamaan asiat lehdille
ja sen jälkeen he saivat vielä piirtää lehteen ja kirjoittaa oman nimen.
Lehtien tekemisen jälkeen lauloimme laulun Minun ystäväni.
Lapset saivat valita soittimen itselleen, jos tahtoivat. Vaihtoehtoina oli erilaisia
rumpuja, marakasseja, rytmimunia sekä triangeli. Kaikki lapset halusivat
itselleen soittimen. Laitoimme laulun soimaan bluetooth kaiuttimesta, kaiutin
kiinnosti lapsia hirveästi, koska se oli robotin näköinen. Lauloimme ja
soitimme laulun. Sen jälkeen lauloimme ja leikimme Runebergi bergi laulun, se
oli lapsille jo ennestään tuttu. Samalla kerroimme, että tänään vietetään
Runebergin päivää ja näytimme valokuvaa hänestä. Laulussa laulettiin siitä,
mistä Runeberg on tunnettu ja mitä hän on tehnyt.
| Kuva 1. Bluetooth kaiutin nimeltään Putte |
Lopuksi lauloimme vielä Matkalla laulun. Lapset saivat ottaa
itselleen matkalaukun, jossa on mielikuvitus eväät mukana. Laitoimme laulun
taas soimaan bluetooth kaiuttimesta ja leikimme laulua kierrellen huoneessa
ympäri ja tervehtien toisia. Sen jälkeen lopettelimme tuokion ja lapset
lähtivät pukemaan ulkovaatteita ja ulkoilemaan.
Tuokio oli onnistunut, lapset olivat innokkaana mukana. He
keksivät hyvin asioita kuvaamaan hyvää ystävää ja keroivat mielellään kavereistaan.
Laulut, soittimet ja leikit innostivat lapsia liikkumaan. Vaikka toinen meistä
ohjaajista olikin outo lapsille, ei se hidastanut menoa. Lapset ottivat
oudompaankin ohjaajaan rohkeasti kontaktia, näin pystyimme tasavertaisesti toteuttamaan
tuokion. Toisen ryhmän kanssa teimme samat jutut ja sekin onnistui hyvin, koska
lapset innostuivat ystävyyden lehdistä ja musiikista. Tuokio kesti n. 20-30
minuuttia ja se oli juuri sopivan mittainen lapsille, heidän mielenkiinto
säilyi ja meno pysyi rauhallisena. Tuokion tavoitteet täyttyivät, lapset
oppivat kuvailevia sanoja, sanavarasto kasvoi, musiikinilo,
vuorovaikutustaitoja harjoiteltiin, odottamista sekä vuorottelua. Lapset saivat
onnistumisen kokemuksia, esim. keksiessään kuvailevia sanoja ystävästä sekä
musiikin tuomasta riemusta.
| Kuva 2. Ystävyyden puu |
KUVASUUNNISTUS
Päiväkodissa, 4-5-vuotiaiden ryhmässä, yhteensä lapsia koko ryhmässä 21 lasta, tuokiossa mukana kaikki lapset 21.
Opiskelijat: Eeva Uotila ja Sofia Jokitalo
Tutustutaan lähiympäristöön yhdessä lasten kanssa liikkuen, leikkien ja tutkien.
Tavoitteet ja oppimisen alueet:
- Leikkiä, liikkua ja tutkia metsän ympäristöä.
- Lapsen ryhmätyöskentelytaidot ja sosiaaliset suhteet vahvistuvat.
- Lapsen stressitaso laskee.
- Lapsi saa onnistumisen kokemuksia ja kokemuksen siitä, että metsässä on mukava liikkua.
- Luova ongelmaratkaisutaito kehittyy.
- Lapsen tarkkaavaisuus- ja havainnointikyky kehittyvät.
- Matemaattiset taidot kehittyvät
- Tutkin ja toimin ympäristössäni
- Kasvan, liikun ja kehityn
Aikaa varattu: 20 min
Välineet: Pilli, rastit, nauhat rasteille, mitalit, rastilaput, leimat, leimapassi, kuvat rasteista
Suunnitelma: Lapset kiertävät pareittain rasteja, jotka ovat merkitty eri värisillä nauhoilla. Nauhoilla on pieni tehtävän (mikä ei kuulu joukkoon), jonka jälkeen lapsi tulee aikuisen luokse ja saa häneltä leiman ja pääsee jatkamaan toiselle rastille. Lapsilla on rastilaput, joihin lapsi kerää leimoja. Käytyään kaikilla tehtävä rasteilla lopuksi lapset saavat mitalit tehtävän ratkomisesta. Loppu ajan lapset saavat vapaasti leikkiä metsässä.
| Kuva 3. Rasti 1 |
| Kuva 4. Rasti 9 |
Toteutus
Jouduimme suunnitelmasta poikkeamaan kovan pakkasen vuoksi hieman. Siirsimme kuvasuunnistuksen päiväkodin sisätiloihin. Emme olleet kuitenkaan ryhmän omissa tiloissa vaan isolla käytävätyyppisellä alueella, joka soveltui hyvin suunnitelmaamme.
Koska olimme sisällä, jaoimme ryhmän 3 pienempään ryhmään. Aluksi kerroimme lapsille, mitä olemme suunnitelleet ja ohjeet kuinka toimia. Lapset saivat valita itselleen leimapassin, johon kirjoitettiin oma nimi. Näytimme ensimmäisen rastin kuvaa, kuvassa piti laittaa mieleen rastinauhan väri sekä se, missä se on kiinni. Kuvaa oli mahdollisuus katsoa etsiessä uudestaan. Lapset kulkivat ryhmässä (n. 5 lasta kerrallaan). Kun oikea rasti löytyi, lapset yhdessä ratkaisivat tehtävän, me seurasimme, että jokainen lapsi pääsee osallistumaan ongelman ratkaisuun. Hyvin osasivat kertoa kuvista mikä ei kuulu joukkoon ja miksi. Kun tehtävä oli ratkaistu, lapset saivat leimapassiinsa leiman ja katsottiin seuraavan rastin kuva. Näin etenimme kunnes kaikki 10 rastia oli löydetty ja leimat kerätty.
| Kuva 5. Rasti 10 |
| Kuva 6. Rasti 2 |
Kun kaikki leimat oli kerätty, keräsimme porukan yhteen ja jaoimme palkinnoksi jokaiselle lapselle mitalit. Siitä lapset olivat todella ylpeitä!!
Saimme lapsilta spontaania palautetta toiminnan aikana, sain muutaman poimittua ylös.
- "nää leimat on parhainta tässä"
- "tää on mukava tuokio"
- "siistii saada mitalit"
Palautetta voisin antaa myös lapsille, he olivat innoissaan mukana ja hyvin ratkaisivat rasteilla olevat tehtävät, vaikka osa niistä olikin haastavampia. Sekä sinnikkäästi etsivät jokaisen rastin, vaikka rastien paikat olivatkin vaikeita. Sen verran tekisin seuraavalla kerralla toisin, että minulla olisi kuvat tulostettuna rasteilta valmiina, jotta jokainen lapsi saa katsoa kuvaa tarkemmin. Nyt näytin puhelimesta kuvaa yhteisesti lapsille. (Kuvien tulostaminen ei olisi ollut nyt mahdollistakaan, koska jouduimme tekemään suunnistusradan sisälle lyhyellä varoitusajalla).
Lapset lähtivät rohkeasti ratkomaan tehtäviä ryhmänä. Kokonaisuutena eheä ja monipuolinen toimintahetki. Päivän päätteeksi sain kuulla lasten kommentteja mitaleista, jotka jaettiin hetken päätteeksi. Sain myös kiitosta lastentarhanopettajalta toimintatuokiosta. Uskoisin, että toimintatuokio oli lapsille ikimuistoinen. Yllätyin kuinka upeasti lapset pystyivät toimimaan ryhmässä ratkoen tehtäviä.
Lapset lähtivät rohkeasti ratkomaan tehtäviä ryhmänä. Kokonaisuutena eheä ja monipuolinen toimintahetki. Päivän päätteeksi sain kuulla lasten kommentteja mitaleista, jotka jaettiin hetken päätteeksi. Sain myös kiitosta lastentarhanopettajalta toimintatuokiosta. Uskoisin, että toimintatuokio oli lapsille ikimuistoinen. Yllätyin kuinka upeasti lapset pystyivät toimimaan ryhmässä ratkoen tehtäviä.
| Kuva 7. Leimapassit |
